Novinky v knihkupectví Kosmas

středa 6. července 2005

Český román

Zajímavý výklad obraznosti

...tohle se mně taky zdává, chcte-li vědět. A často. Jednou to dokonce dostalo mnohem určitější tvář než nějaký instinkt nebo tušení. Před léty jsem se potloukal po Francii, kde jsem hledal za málo peněz hodně dojmů. Bylo to u Marseille, taková malá vesnička, vyprahlá a trochu špinavá, jako bývají jižní venkovy. Sta podobných jsem od té doby viděl, ale na prahu této mě cosi zarazilo. Šel jsem bílou cestou mezi rovnými domy s hlavou vyjevenou a srdcem prudce tlukoucím, až jsem se styděl, jak vyvádělo pod mým mužským kabátem. Věděl jsem přesně a s naprostou jistotou, že už jsem tu někdy byl, ba že tu znám vlastně každý kout, záhyb ulice, skupenství kopců na moidrém řezu obzoru. Támhle je krám se smíšeným zbožím, říkal jsem si a kousek dál je temná kovárna. Kdysi tam stávali na třech sedlaní koně…- teď ještě kaplička a za její zdí stranou vesnická kašna na tlučení prádla. Došel jsem k nim se zatajeným dechem, po tom bílém a ozářeném dláždění francouzského venkova. Byl jsem si podivně a nepříjemně jist. Snad jsem tu kdysi žil, anebo jsem tuto ves znal ze svých snů či nevysvětlitelných představ – každý kout a – a ohyb cesty – snad i zvuk zvonku na kupcových dveřích. – Smál jsem se předem každé hloupé výpomoci duchařinou. – Proč by, k čertu, nemohly být věci nevysvětlitelné, proč se hloupý člověk pořád všetečně pokouší přijít všemu na kloub?“

2 komentáře:

  1. Ještě jsem se tu trochu rozhlížela a narazila na Český román.
    Nikdy předtím jsem se nesnažila nijak více číst věci od Čapka, neboť tehdy to spadalo pod to, co se učíme ve škole a tedy se rovnalo nepředstavitelná blbosti.
    A pak jsem si přečetla tuhle knihu a nějak jsem si Čapka zamilovala, možná jsem ho viděla očima autorky, i když údajně jejich manželství nebylo šťastné.
    Jinak na tenhle úryvek si pamatuj docela jasně. Nevím však při jaké příležitosti to vypráví.
    To mi připomnělo, že jsem si kdysi dávno chtěla přečíst i další její knihy, ale... No nějak by už tam chyběla Čapkova slova.

    OdpovědětVymazat
  2. Byla jsem nedávno v knihovně, takže jsem si napůjčila kopu knížek a mezi nimi i tento román... Je to docela bichle, ale už se na ni těším.-)))

    OdpovědětVymazat