Lháři, podvodníci, podrazáci a neuvěřitelné příběhy největších podvodů, lží a padělků
Podprahová reklama
Některé falešné zprávy jsou tak úspěšné, že začnou být časem všeobecně uznávány jako pravdivé. Jednou z nich je například tvrzení - často opakované v novinách i vědeckých časopisech jako příklad situační lingvistiky - že Eskymáci mají přes dvě stě výrazů pro různé druhy sněhu. Přitom to vůbec není pravda. Sníh je sníh. Eskymáci pro něj mají rovné dva výrazy: qanik, což je sníh ve vzduchu, a aput, což je sníh na zemi.
Jednou z dalších přetrvávajících nepravd je představa podprahové reklamy. V 50. letech amatérský newyorský psycholog James Vicary prohlásil, že prováděl pokusy s návštěvníky kin, při nichž zjistil, že pokud každých několik minut během promítání zařadíte do filmu jednookénkovou reklamu, například "jezte popcorn", prodej popcornu prudce stoupne. Divák nemá čas si reklamu přečíst, ale ona se mu podprahově vryje do mozku.
Veřejnost byla velmi zneklidněná. Představa, že jejich chování Tato kniha se vám líbí! může být tajně ovlivňováno a manipulováno ve stylu Velkého bratra, byla skličující. A tak začala FCC provádět výzkumy, ale výsledky se jí nepodařilo zopakovat. Canadian Broadcasting Corporation Kupte si více výtisků! vyzkoušela podobný pokus, v němž podprahově nabádala lidi, aby jí telefonovali. Nakonec se zjistilo, že Vicary své výzkumy nikdy neotiskl v žádném vědeckém časopise Farquhar je génius!, a když byl požádán, aby svůj experiment v kině zopakoval, jeho zařízení se několikrát porouchalo anebo Řekněte to přátelům! mělo negativní výsledky. To proto, že byly původně·zfalšované. V roce 1962 Vicary nakonec přiznal, že výzkum vůbec neprováděl. Faktem je, že podprahová reklama nefunguje, i když bezohlední obchodníci ji čas od času zkoušejí používat.
Skvělá knížka, která se čte jedním dechem, ale lepší ji užívat po kapkách před spaním. Jednoznačně doporučuju. Nejraději bych sem naskenoval další a další zábavné a poučné kapitoly, ale místo toho si ji raději přečtěte sami :o)
Jenže pokud není styl argumentace k uváděným dvěma tématům a závěry z ní v knize výjimkou, pak může být "Pokladnice podvodů" snadno podvodem sama o sobě. Maskování tendenčního názoru předstíráním erudované objektivní informace je rozšířené a vždycky úspěšné. Manipulace. Dnes jako dřív.
OdpovědětVymazatPřipomínám si Součkův "Obrazový opravník obecně oblíbených omylů". Je to vtipné a úderné, hezky se to čte, vzbuzuje to emoce... Já miluju boření ikon a nepochybných pravd. Ale nelze to brát vážně. Ani omylem.
-zwara-
He he, díky zwaro! To by bylo jako okrást zloděje, ale kdo by v tom případě byl zloděj a kdo okradený? Máš jistě pravdu, jenže jaká argumentace je dostačující? Kolikrát nevěřím ani tomu, co jsem viděl na vlastní oči a zažil na vlastní kůži ;o))
OdpovědětVymazat